.:SELAMAT DATANG.:

Click Me~
"Selamat Datang ke Blog Tumpang Lalu "

Resipi juadah berbuka puasa

Khamis, 19 Ogos 2010

Antara nikmat berpuasa ialah semasa berbuka. Terutama sekali kpd kanak-kanak tapi mak bapak pun apa kurangnya. Masa ni la nafsu untuk makan membuak-buak padahal sepatutnya kita dianjurkan berbuka sedikit dahulu spt menjamah kurma dan air putih pastu solat Maghrib dan kemudian baru sambung makan. Tahniah kpd mereka yang dapat ikut sunnah Nabi ni.
Kalau kita melantak sakan semasa berbuka, nnt berat nak solat Maghrib, Isyak dan Tarawih. Namun jika berbuka di hotel yang satu kepala dah RM50 takkan tak nak belasah kot. Hmm terpulanglah pada korang.Sendrik mau ingat!
Kepada isteri-isteri yang bekerja, ‘kuih tunjuk’ adalah pilihan utama. Biasalah tu pelbagai jenis kuih muih yang terdapat di Bazaar Ramadhan kalau kita tak beli kesian peniaga tu karang. Namun begitu apa yang penting ialah mengawal nafsu dan berjimat cermat serta jangan membazir.
Suri rumah sepenuh masa pun apa kurangnya yang ‘menunjuk’ kuih di Bazar Ramadhan setiap petang. Yalah masak di rumah pun kalau tak habis membazir jugakan. Nak bagi jiran, zaman sekarang ni bukan macam masyarakat zaman dulu yang setiap petang memberi salam kpd jiran untuk ‘bertukar’ kuih dan juadah berbuka.
Ada yang memberi alasan tak tau nak masak apa. Oleh itu isuhangat berkongsi 100 resepi kuih tradisional Melayu untuk koleksi kaum wanita membuatnya sebagai juadah berbuka puasa. Besar pahalanya tu malah kalau anda tak boleh berpuasa pun mendapat pahala orang berpuasa. Ini yang aku dengar dari ceramah agama di radio.
resipi ramadhan
Ok kalau nak download jangan tak klik imej di atas

0 komen:

Lorem Ipsum

Our Blogger Templates

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP