.:SELAMAT DATANG.:

Click Me~
"Selamat Datang ke Blog Tumpang Lalu "

Maksud error semasa akses internet

Jumaat, 13 Ogos 2010

Berikut ini adalah mesej-mesej error yang selalu kita jumpa semasa web  yg kita layari tak dapat dilayari

400 – Bad Request
Error ini bererti server tidak memahami perintah yang diberikan oleh client. Hal ini biasanya terjadi jika terjadi kesalahan atau cacat pada script/programming server. Yang boleh mengatasi masalah ini adalah pihak webmaster/blogger web tersebut.

401 – Unauthorized
Error ini bererti anda tidak tidak diizinkan untuk membuka halaman tersebut. Biasanya ada halamanyang memerlukan username dan password khas untuk membukanya. Untuk membuka halaman ini, anda harus memiliki username dan password
403 – Forbidden
Error ini bererti halaman web tersebut tidak boleh diakses oleh siapapun (karena memang disetkan begitu dari servernya). Atau boleh jadi juga kerana si pemilik laman  belum membayar sewa hosting kepada tauke webhosting iaitu pemilik server, sehingga server tersebut di block olehweb hosting. Laman ini memang tidak boleh di akses.
404 – Not Found
Error ini boleh muncul oleh beberapa sebab:
Data yang diminta tidak ada, mungkin sebelumnya ada, tetapi sudah dihapus dari server.
Anda sedang tidak terhubung dengan internet. Bisa jadi akses internet anda terganggu atau sedang down. Cobalah untuk memeriksa akses internet anda, jika tidak ada yang salah, coba ulangi untuk mengakses situs tersebut. Bila masih gagal juga, cubalah dilain waktu, kegagalan ini mungkin bersifat sementara. Tetapi jika anda sering mencuba akses tapi gagal, kemungkinan laman/blog  tersebut memang tidak ada.
Salah taip dalam menuliskan alamat URL. Misalnya: alamat yang benar www.isuhangat.net anda tulis www. isuhangat.net (ada space  www. dan isuhangat) atau anda tulis www.isuhangat,net (dengan tanda koma setelah isuhangat)
408 – Request Timeout
Pesan ini bererti batas waktu yang diberikan server untuk mengakses sudah habis . Setiap server biasanya memiliki batas waktu tertentu untuk mengakses data-datanya. Jika kecepatan akses kita lambat maka kegagalan ini mungkin terjadi.
500 – Internal Server Error
Error ini bererti terjadi kesalahan atau masalah dalam server yang sedang diakses. Sebelum permasalahan ini diselesaikan oleh webmaster, kita tidak bisa mengakses laman tersebut.

0 komen:

Lorem Ipsum

Our Blogger Templates

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP