.:SELAMAT DATANG.:

Click Me~
"Selamat Datang ke Blog Tumpang Lalu "

Mari Bantah Hari Membakar Al-Quran

Ahad, 29 Ogos 2010

Bantah Bakar Al-Quran Isuhangat
Umat Islam memang sentiasa diprovok. Mereka sangat cemburu dengan Agama Ad-deen ini. Aku malas nak layan cerita rakyat Indonesia yang membakar Jalur Gemilang dan membaling tahi manusia ke Kedutaan Malaysia di Indonesia.
Perbuatan BENDERA yang disertai pula anggota Forum Kebangsaan Indonesia dan Forum Betawi Rempug, sama ada suka atau tidak, mempunyai kesan besar terhadap hubungan rakyat kedua-dua negara, meskipun pemerintah Malaysia dan Indonesia, tidak ada kaitan langsung dalam hal ini.
Jangan dilayan taik dengan taik api dengan api, biar bapak-bapak Menteri kedua-dua negara yang menyelesaikan isu ini kerana memang dah tahap kuasa diaorang. Tapi kita mesti berwaspada!
Itu kisah bangsa dan negara, ini kisah agama. Yang ini sepatutnya yang patut diambil berat oleh orang Islam di Malaysia dan Indonesia! Umat Islam mesti bersatu menentang perkara ini.

The Dove World Outreach Center sebuah gereja di Gainesville, Florida, akan mengadakan hari membakar Al-Quran. Acara yang mereka panggil “International Burn a Quran Day” akan diadakan pada tarikh 11 September 2010 dalam acara mengingati peristiwa runtuhnya World Trade City di New York yang mereka menuduh dilakukan oleh Al-Qaeda.
Banyak juga artikel berkaitan mengatakan bahawa peristiwa 11/9 itu dilakukan oleh kaum Yahudi yang saja nak memburukan Islam.
Pada website Dove – yang memang memaparkan artikel-artikel anti Islam dengan menjual t’shirt dan mug yang tertulis “Islam Is The Devil” menganjurkan hari pembakaran Al-Quran Sedunia malah mereka mempromosikan secara terang-terang di media Barat.

Gerakan tersebut mendapat kecaman dari orang Kristian sendiri. National Evangelistic association, mengeluarkan pernyataan mendesak gereja untuk membatalkan acara tersebut. Peringatan yang diadakan dengan pembakaran Al Quran itu boelh menimbulkan ketegangan di seluruh dunia antara kedua agama, Islam dan Kristian.
“Mari kita mengembangkan hubungan kepercayaan dan menghormati agama lain. Kita semua adalah ciptaan-Nya. Oleh karena itu marilah saling menghormati,” demikian sikap Asosiasi Nasional Evangelis.
Dalam balasan ke atas kempen tersebut, kumpulan Islam Council American-Islamic Relations, telah melancarkan kempen untuk memberikan 100,000 salinan Quran untuk penduduk di sana dan juga pemimpin. Mereka juga meminta umat Islam dan penyokong untuk menjadi tuan rumah “berkongsi” Al-Quran sempena bulan Ramadan.
“Muslim Amerika dan orang lain dari yang mempunyai hati harus menyokong usaha pendidikan yang positif untuk mencegah penyebaran Islamophobia,” kata jurucakap CAIR – Ibrahim Hooper.
Kepada yang mempunyai FB boleh like page Against ”International Burn A Koran Day”di sini.
Selain dari membantah acara tersebut, kita sebagai umat Islam sepatutnya sama-sama membuka Al-Quran di rumah kita dan membacanya. Jangan sampai kita marah Al-Quran dibakar tetapi kita sendiri tidak membaca dan menghayati maksud Al-Quran itu sendiri dan dibiarkan berhabuk di atas almari. Mungkin ini adalah hikmah disebalik isu hangat ini.
Sukar untuk membaca Tafsir Al-Quran yang berada di pasaran kerana baris-barisnya yang kurang nampak? Saya cadangkan anda membeli Al-Quran Perkata. Jika kita boleh membeli pakaian yang berharga beratus ringgit kenapa begitu kedekut untuk membeli Al-Quran yang mempunyai tafsir Al-Quran yang lengkap?
Tafsir Al-Quran perkata boleh dibeli secara online di SINI
Semoga Allah menurunkan bala kepada mereka yang bercadang mahu membakar Al-Quran tersebut dan membuka hati kita untuk membaca Al-Quran setiap hari dan mengamalkan ajarannya setiap hari.

0 komen:

Lorem Ipsum

Our Blogger Templates

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP