.:SELAMAT DATANG.:

Click Me~
"Selamat Datang ke Blog Tumpang Lalu "

Masjid-masjid terunik di dunia

Sabtu, 7 Ogos 2010

1. Masjid Agung Djenne, Afrika Barat
Masjid Agung Djenne, pada mulanya masjid ini didirikan sepenuhnya dengan batu bata dari bahan tanah yang dikeringkan dengan matahari dan diplaster dengan tanah lumpur, dengan ketebalan dinding antara 41 cm dan 61 cm.
Masjid Agung Djenné adalah salah satu “Tempat Warisan Dunia” yang ditetapkan oleh UNESCO pada tahun 1988, yang dapat dikunjungi setiap saat, tetapi tidak dibolehkan memasuki bangunan, kecuali anda Muslim. Masjid Agung ini telah ditutup untuk non-Muslim pada tahun 1996, akibat dari tragedi rusuhan dan kes tembakan salah seorang jurugambar majalah Vogue Prancis di dalam masjid. Masjid ini pernah disenaraikan dalam entri http://www.isuhangat.net/2010/07/17/masjid-masjid-di-seluruh-dunia/
Photobucket



2. Masjid Agung dari Xi’an, Cina
Masjid Agung Xi’an ini adalah masjid pertama di Cina pada masa dinasti Tang, design masjid dipengaruhi oleh arkitektur bangunan dan rumah ibadah yang lazim pada masa itu, masjid ini dibangun selama 742 SM (kekuasaan Kaisar Xuanzong, 685-762).
Masjid ini awalnya merupakan pusat keagamaan (Islam) bagi pedagang Arab dan Parsi yang beroperasi di Cina.serta pusat kegiatan hubungan dagang dengan pemerintahan dinasti Tang, Disinilah route perdagangan Xi’an terhubung ke Timur Tengah dan Eropa, dan China untuk membuka diri dengan dunia Barat.
Photobucket
3. Masjid Agung Samarra, di Iraq
Photobucket
Photobucket
4. Masjid Jami-Ul-Alfar, Kolombo, Sri Lanka
Photobucket
Photobucket
5. Masjid Dublin Irlandia ini, merupakan salah satu masjid yang mencerminkan budaya daerah, kerana pada semulanya tidak dirancang untuk bangunan masjid. Tetepi dirancang dan dibangun untuk rumah tempat tinggal, kemudian beralih fungsi menjadi masjid sebagai tempat ibadah.
Pada tahun 1983 mereka membeli sebuah bangunan, bangunan yang sekarang ini dulunya adalah sebuah rumah di South Circular Road, Dublin 8, yang kemudian difungsikan menjadi masjid serta sebagai pusat “The Islam Foundation” di Irlandia. Saat ini jumlah umat Islam di Irlandia berjumlah lebih kurang 1300 orang.
Photobucket
Photobucket

0 komen:

Lorem Ipsum

Our Blogger Templates

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP