.:SELAMAT DATANG.:

Click Me~
"Selamat Datang ke Blog Tumpang Lalu "

Sungguh LUCU dan MEMALUKAN, Muslim yg seperti ini

Ahad, 29 Januari 2012


Sungguh LUCU dan MEMALUKAN, Muslim yg seperti ini!? Cuba check balik adakah kita tersenarai dalam golongan yang memalukan Islam?

Ini contoh sederhana yg mungkin tanpa disedari sering kita lakukan sehari-hari [termasuk admin juga]
Kadang-kadang kita akan dengan senang hati, tanpa terasa menghabiskan & meluangkan masa kita untuk:
5-8 jam (+/- 33% waktu kita dalam sehari) untuk tidur!!
2-4 jam (+/- 17% waktu kita dalam sehari) untuk main game-internet, menonton TV, membaca akhbar & majalah!!
1-2 jam (+/- 8% waktu kita dalam sehari) untuk bergayut telefon, SMS dengan kawan/kekasih!!
Dan apa yg terjadi dengan Solat Wajib 5 waktu kita yg hanya +/- 50 Minit (hanya 4% waktu kita dlm sehari!!)

atau
Masa kita untuk membaca Al-Quran yg hanya +/- 15 Minit (hanya 1% waktu kita dlm sehari!!)
Tetapi mengapa kita berat sekali untuk menunaikannya!? sehingga kita tidak menjalankannya dgn ikhlas, rutin dan senang hati!?
Akhirnya kita menjadi suka melalaikan Solat dan tidak pernah sekalipun tergerak hati untuk membaca Al-Quran. Sungguh LUCU dan MEMALUKAN bukan!? Termasuk kita!?
Semasa ada ‘panggilan’ dari HP kita,kita pasti akan SEGERA melihatnya, mengangkat telefon dsb. [Apalagi kalau tahu itu dari kekasih! ]. Malah semasa kita memandu pun, kita akan SEGERA, pada masa itu jg menepikan kenderaan untuk mengangkat call atau sekadar melihat SMS dsb, dan bukan perkara luar biasa ramai yang telefon/SMS semasa memandu!

Tapi apa yg terjadi jika kita mendengar ‘panggilan’ Allah SWT, dari Azan yg berkumandang sebagai petanda waktu kita Solat!? Kadang-kadang kita menjawab: ‘Nanti ahh…!’ ‘Alahhh, masih awal lagi ni..!” ‘Alamak, sibuk betul, banyak kerja ni!” “Uahhmm..mengantuk, penat!” “Lek lu, tunggu iklan Raja Lawak ni..” dsb.
Akhirnya kita menjadi suka menunda-nunda waktu Solat kita. Sungguh LUCU dan MEMALUKAN bukan!? Termasuk aku!?
Kita Solat Wajib, jumlah 17 rakaat dalam sehari. Pastinya kita WAJIB membaca Al-Fatihah sebanyak 17 kali. Apabila dikira, dalam setahun kita membaca Al-Fatihah 6,120 kali! Jika kita selama ini sudah Solat selama (katakanlah) 5 tahun, ertinya kita telah membaca Al-Fatihah sebanyak 30,600 kali!! Tapi harus kita tanyakan kepada diri kita sendiri, apakah selama ini kita tahu ertinya!?
Tapi apa yg terjadi jika kita dengan lirik-lirik lagu sperti lagu cinta, puitis, romantis dari band kesayangan kita?
Wooowww… Sehari, dua hari sudah hafal dalam kepala! Menghayati! Sampai menangis-nangis dgn syahdunya!

Akhirnya kita menjadi ‘jauh’ dari Al-Quran, kerana kita hanya membacanya saja tanpa pernah mengetahui dan menghayati ertinya [lebih teruk lagi, yg menjadikan Al-Quran hanya sebagai hiasan rumah! ].
Sungguh LUCU dan MEMALUKAN bukan!?
‘PERINTAH’ [bisikan] Syaitan: “Wahai Manusia, tak mengapa kamu bermaksiat, melayan syahwat, puaskan hawa nafsumu brg sesaat! Kesempatan tidak akan datang kedua kali, skrg ini adalah saat yg tepat! Percayalah! Kau akan sungguh-sungguh merasakan NIKMAT!”
PERINTAH Allah SWT: “Wahai Manusia, Jangalah kau menuruti hawa nafsu syaitan yg akan selalu menyesatkanmu dari jalanKu. Jagalah pandanganmu dan peliharalah kemaluanmu!”
PERINTAH siapakah yg kita jalankan? PERINTAH siapakah yg kita ikuti? PERINTAH siapakah yg kita amalkan dgn teguh?
Tapi apa yg terjadi??? Suka melayari web-web lucah, menonton video-video biru, chat sex dsb.

Akhirnya terjadilah Free Sex, penzinaan suami dan isteri orang, berpeluk dgn yg bukan muhrimnya, gangguan seksual, dsb.
Sungguh LUCU dan MEMALUKAN bukan!?
Kita cukup peka dengan perkembangan teknologi,hiburan,fesyen bolasepak dan sebagainya. Sebut sahaja ipad, tablet,angry birds, EPL, F1 dan sebagainya semua kita hafal.

Namun surah-surah dari ayat lazim yang kita baca ketika solat – balik-balik surah yang sama. Tidak ada usaha untuk improve dengan menghafal surah-surah yang berlambak-lambak sedia ada dalam Al-Quran.
Sungguh LUCU dan MEMALUKAN bukan!?

Betapa kita SERING MEMINTA ini-itu kepadaNya, kadang-kadang dengan sedikit ‘memaksa’ harus dikabulkan sekarang juga, bahkan sampai kecewa kepadaNya ketika doa kita tidak juga dikabulkan, tetapi kita JARANG MEMBERI kepada ALLAH!
Sesungguhnya, Allah SWT yang perlukan kita atau kita yang perlukan Allah SWT!?
“Apabila kamu bersyukur pasti Aku (Tuhan) menambah nikmatmu dan apabila kamu kufur (mengingkari/tidak bersyukur) sesungguhnya balasanKU (balasan Tuhan) amatlah pedih (menyakitkan)”
[Surah:Ibrahim;7]
Sungguh LUCU dan MEMALUKAN bukan!?

0 komen:

About

Lorem Ipsum

Our Blogger Templates

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP