.:SELAMAT DATANG.:

Click Me~
"Selamat Datang ke Blog Tumpang Lalu "

Resolusi Untuk Karier Cemerlang

Isnin, 2 Januari 2012



Tahun 2011 sudah berganti tahun 2012, di awal tahun ini adalah masa kita memulakan perancangan karier agar lebih baik lagi di tahun hadapan. Kita boleh mengamalkan saranan yang diberi oleh Shelly Gorman, Pengarah pengurusan Karier dari UNC Kenan-Flagler Business School, tentang beberapa resolusi proaktif yang boleh dilakukan untuk meningkatkan karier kita.
1. Semak kembali pengurusan karier kita.
Untuk memastikan kita berada pada jalur karier yang tepat untuk kita, maka tidak salah untuk menyemak kembali diri kita dengan pertanyaan seperti, “Dalam pekerjaan ini apakah saya boleh sepenuhnya memanfaatkan kepakaran saya?”, “Apa visi lima tahun saya kedepan, dan apakah karier saya yang sekarang boleh mereliasasikan visi saya ini?”, “Apakah saya akan menikmati apa yang saya lakukan sekarang ini?”
2. Miliki pola fikir proaktif.
Kadang-kadang ramai yang terperangkap untuk selalu menunjukkan nilai dan kemampuan mereka, tapi sayangnya mereka tidak dapat apa yang mereka inginkan kerana mereka tidak berfikir proaktif dan malu bertanya. Dalam pengurusan karier, menjadi rendah hati dan proaktif memang sangat diperlukan.

3. Kenali “brand” kita dan “jual diri” kita.
Seringkali, ramai yang tidak mampu “menjual diri” mereka dengan baik ketika mencari pekerjaan baru atau bersaing untuk mendapatkan posisi baru di pejabat mereka ketika ini. Kenali berbagai perkara yang menjadi kekuatan kita dalam bekerja. Setelah kita menemui kekuatan diri, kita akan lebih mudah mengkomunikasikan keterampilan, potensi, dengan pekerjaan yang akan kita lakukan.
4. Memotivasi diri.
Untuk mendapatkan posisi dan karier yang lebih baik lagi maka kita tidak boleh berhenti untuk tetap belajar dan memotivasi diri. Sertailah sebuah kelas keterampilan atau kembali ke bangku sekolah untuk mengembangkan keterampilan dan memajukan karier kita tanpa mengganggu pekerjaan kita.
5. Membangunkan Networking.
Tidak dinafikan bahawa adanya jaringan atau networking boleh mempengaruhi kepada peningkatan karier kita. Terutama jika pekerjaan kita berhubungan dengan orang lain dan memerlukan adanya hubungan dengan orang lain. Namun Gorman mengatakan, bahawa sebenarnya networking ini hanyalah sebagai alat peyokong untuk melakukan pekerjaan kita, bukan sepenuhnya dapat membantu kita mendapatkan pekerjaan.
6. Terus belajar.
Jangan malu untuk tetap terus belajar dari orang lain yang lebih sukses untuk membantu membangun kemajuan karier kita. Namun, jangan hanya belajar daripada seorang sahaja, ada baiknya untuk belajar dari beberapa orang sukses sekaligus. Kerana dengan berkonsultasi pada beberapa orang sekaligus, kita dapat memperkaya wawasan dan pengetahuan dari berbagai sudut pandangan.
7. Jangan terlalu banyak membuat andaian.
Jangan biarkan andaian negatif kita tentang industri atau posisi pekerjaan tertentu menghambat kemajuan karier kita. Jika kebetulan kita ditawarkan untuk mengisi posisi jabatan baru, maka jangan terlalu berandaian negatif. Sebaiknya lakukan beberapa penelitian sederhana tentang pekerjaan tersebut dan posisinya agar kita boleh melakukannya dengan baik. Jangan mudah menyerah dan pesimis sebelum kita mencuba kerana terpengaruh berbagai andaian negatif.
8. Buatlah perancangan pengelolaan karier.
Buatlah perancangan pengurusan karier kita lengkap dengan milestone, KPI dan metrik perancangan kerja. Perkara ini bertujuan untuk membantu visi kerja kita tetap berada di laluan yang tepat. Selain bekerja, buatlah perancangan untuk menghadiri berbagai pertemuan untuk menjalin hubungan dengan orang lain sekaligus boleh membantu kita untuk berfikir proaktif.
9. Jadilah sahabat yang baik untuk diri sendiri.
Kita selalunya mendapatkan teman rapat untuk mendapatkan nasihat. Jika kita begitu yakin dengan nasihat sahabat kita, mengapa tidak cuba melakukannya terhadap diri sendiri? Percayalah bahawa kita boleh memotivasi diri kita jauh lebih baik kerana kitalah yang paling tahu apa yang tepat untuk kita dan perkara yang paling baik yang boleh kita lakukan.

0 komen:

About

Lorem Ipsum

Our Blogger Templates

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP