.:SELAMAT DATANG.:

Click Me~
"Selamat Datang ke Blog Tumpang Lalu "

10 Benda Tak Boleh Beli Dengan Duit

Sabtu, 23 Mac 2013

Percayakah anda di zaman materialistik sekarang ini, semua orang mahukan duit. Orang dewasa, remaja bahkan kanak-kanak kecil sekalipun kenal dengan sekeping kertas yang diberi nama “duit”. Memang duit penting dalam kehidupan, tanpa alat tukar ini kita tidak boleh memenuhi keperluan hidup.

Duit membuatkan manusia melakukan perkara yang diharamkan, manusia menjadi rakus kerana duit, manusia pecah amanah, rasuah, merompak, melacur malah membunuh manusia lain kerana duit. Kejayaan orang di zaman kini juga diukur dengan banyaknya duitnya.



Tetapi walau bagaimana pentingnya duit, masih ada benda yang tidak boleh dibeli dengan duit:

1. Masa
Duit tidak akan dapat mengembalikan masa yang telah berlalu. Setelah hari berganti, maka masa 24jam tersebut akan hilang dan tidak akan mungkin akan kembali lagi. Oleh itu gunakan setiap kesempatan yang ada untuk menyatakan perhatian dan kasih sayang anda kepada orang yang sangat anda sayang dan anda cintai, sebelum waktu itu berlalu dan anda menyesalinya.Begitu juga dengan tanggungjawab dengan Allah, jika kita terlepas waktu Subuh pagi tadi, ia tidak dapat ditukar dengan berapa juta pun wang untuk kembali ke waktu Subuh tadi.
2. Kebahagiaan
Memang kedengaran pelik, tapi inilah kenyataannya. Duit memang boleh membuat anda merasa senang kerana anda boleh bercuti mewah, memberi laptop dengan kemudahan yang sangat canggih, atau membeli kereta dan rumah mewah 8 tingkat sekalipun. Tetapi duit tidak boleh menghadirkan sececah kebahagiaan dari dalam lubuk hati kita. Berapa ramai orang kaya yang tidak boleh tidur walaupun dalam aircond yang sejuk dan dalam bilik yang super mewah yang katilnya berharga berpuluh ribu ringgit.

3. Kebahagiaan Anak
Untuk membeli makanana dan pakaian yang bagus-bagus untuk anak tercinta memang memerlukan duit. Tetapi anda tidak boleh menggunakan wang untuk memberikan rasa aman, tanggungjawab, sikap yang baik serta kepandaian pada anak anda. Hal ini memerlukan waktu dan perhatian yang anda curahkan untuk mereka dan amalan baik yang anda ajarkan. Duit memang membantu kita memenuhi aspek penjagaan, tapi waktu telah membuktikan bahawa keperluan asas tiap anak adalah berapa banyak masa yang diberikan orangtuanya, bukan “duitnya”.

4. Cinta
Cinta tidak boleh dibeli dengan wang, akuilah hal ini benar. Memang dengan duit kita boleh membuat orang tertarik, tapi cinta berasal dari rasa saling menghargai, perhatian, berbagi pengalaman dan kesempatan untuk berkembang bersama. Itu sebabnya banyak pasangan yang berkahwin kerana duit, tidak bertahan lama atau pun tidak merasa bahagia.

5. Persahabatan
Untuk diterima oleh lingkungan pergaulan dengan sahabat, anda tak perlu duit. Apabila anda ingin diterima, fokuskan tenaga anda untuk membuat diri anda berharga bagi lingkungan sekitar dengan menjadi teman dalam suka dan duka.

6. Kesihatan
Kita memerlukan duit untuk membiayai rawatan dan membeli ubat, tapi duit tidak boleh menggantikan kesihatan yang hilang. Itu sebabnya pepatah lebih baik mencegah daripada mengubati .

7. Kejayaan
Beberapa orang memang ada yang mencapai kejayaan dengan menyogok, tapi ini adalah pengecualian. Kejayaan hanya berasal dari kerja keras, kemahuan, dan rezeki yang tertulis. Ada aspek kecil dari usaha menuju sukses yang boleh didapatkan dengan duit, misalnya mengikuti kursus atau membeli peralatan, tapi kejayaan lebih banyak berasal dari usaha yang anda lakukan sendiri.

8. Bakat
Kita dilahirkan dengan bakat tertentu. Dengan duit, yang boleh kita lakukan adalah mengasah bakat tersebut, misalnya belajar muzik. Namun para pakar mengatakan, untuk menjadi pakar di bidangnya, kita memerlukan bakat semulajadi.

9. Sikap yang baik
Banyak orang yang kaya raya tapi sikapnya kasar,sombong dan cakap besar. Tak sedikit juga orang yang sederhana yang tutur katanya sopan dan menunjukkan rasa hormat pada orang lain. Jadi, jumlah duit yang dimiliki bukan penentu sikap seseorang.

10. Kedamaian
Bila wang boleh membeli kedamaian, barangkali kita tak lagi mendengar tentang perang. Tetapi yang sering terjadi sebaliknya, duitlah yang menjadi sumber pertikaian dan permusuhan.

Read more...

AKSESORI UNTUK PENUNGGANG MOTOSIKAL KETIKA HUJAN

Setiap kali hujan kita boleh melihat penunggang motor berhenti di bawah jambatan untuk berteduh. Yang macho dan ada full face akan memakai baju hujan bagi mengelakkan diri menjadi basah. Kini muncul ciptaan baru yang diberi nama RainRunner. Ianya dicipta oleh syarikat Roof For Two yang berpengkalan di India.




Laporan asal sumber

Read more...

PKR dakwa Agbimuddin rakyat Malaysia, bekas kakitangan kerajaan

Jumaat, 22 Mac 2013


PETALING JAYA, 20 Mac — Ketua penceroboh militan Sulu dari Filipina Agbimudin Kiram, dakwa PKR, adalah rakyat Malaysia dan pernah bekerja sebagai kakitangan awam di Sabah, dakwa Pengarah Strategik PKR Rafizi Ramli.
Dalam sidang media di Ibu Pejabat PKR di sini, Rafizi turut menegaskan daripada dokumen yang diperolehi PKR daripada Arkib Negara Sabah, Senarai Kakitangan 1975, Perkhidmatan Awam Sabah, Datu Agbimudin Kiram tersenarai sebagai Pegawai Pentadbir Muda di Pejabat Daerah Kudat apabila dilantik bermula 1 Mac 1974 dengan gaji RM610.
“Perkara ini membuktikan ‘Projek IC’ jelas mempunyai kaitan dengan pencerobohan ...  yang mana turut dikaitkan dengan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad,” tegas Rafizi.
Dengan pendedahan ini, Rafizi menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berterus terang dengan rakyat berapa jumlah pengganas Sulu itu yang mempunyai kad pengenalan biru dan merupakan rakyat Malaysia.
Rafizi juga dalam sidang media itu menegaskan berdasarkan pertemuan PKR dengan penduduk tempatan di Lahad Datu, mereka mengenali Agbimuddin.
“Ramai orang Kudat kenal dia (Agbimuddin),” kata Rafizi, yang tidak menolak tugas Agbimuddin ketika itu banyak memerlukannya menemui penduduk tempatan.
Sehubungan itu, beliau juga turut menuntut Najib untuk mengemukakan dengan jelas jumlah penceroboh tersebut yang merupakan rakyat Malaysia, dan menerima kad pengenalan biru.
“Dengan maklumat ini, Najib tidak lagi boleh bersembunyi di sebalim alasan keselamatan nasional untuk mengelak menjawab soalan yang berlegar di pemikiran rakyat,” katanya.
Insiden pencerobohan di Lahad Datu oleh militan Sulu yang mendakwa mereka adalah “Tentera Kesultanan Sulu” telah memasuki bulan kedua dan mengorbankan 10 anggota pasukan keselamatan, dua anggota tentera dan baki lapan adalah anggota polis.
Sebahagian daripada 108 suspek pengganas Sulu yang ditahan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 juga akan didakwa di Lahad Datu hari ini.
Memetik laporan Bernama, Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar pada satu sidang akhbar di Felda Sahabat mengesahkan perkara itu pagi tadi.
Beliau berkata mereka akan didakwa di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Lahad Datu yang dijadikan mahkamah sementara atas faktor keselamatan.
Dalam pada itu, Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail dilihat tiba di IPD Lahad Datu pukul 11.30 pagi tadi. Juga kelihatan Timbalan Pendakwa Raya Mohd Dusuki Mokhtar dan Shukor Abu Bakar.
Hakim Mahkamah Sesyen Duncan Sikodol dari Mahkamah Kota Kinabalu serta M. Raja Linggam dari Mahkamah Sesyen Lahad Datu juga berada di situ.
Kesemua mereka yang ditahan di beberapa daerah termasuk Lahad Datu dan Semporna didakwa di bawah akta itu kerana disyaki mempunyai kaitan dengan kumpulan pengganas militan yang menceroboh Sabah sejak 12 Februari.
Malah, turut difahamkan, kes itu akan dipindahkan ke Mahkamah Tinggi Tawau selepas ini.
sumber

Read more...

10 cara memanjangkan hayat bateri telepon pintar anda

Sabtu, 16 Mac 2013


It really doesn't matter what kind of smartphone you rely on for work or play -- be it an iPhone,AndroidWindows Phone or BlackBerry -- the more these pocket-sized computers can do, the more pressure it can put on the battery.
If you're finding your smartphone is petering out before you're ready to, consider some of these following tips to squeeze more battery life between charges.
Dim the screen
Turn down the brightness of your smartphone screen a good deal as it will help preserve battery life. This can be found in the Options or Settings menu. You'll get used to the dimmer screen after a short while. On a related note, also set your screen to turn off after a minute or so of inactivity.
Turn off radios you don’t use
Unless you need them, turn off as many of your phone's wireless radios as you can, as it can also drain your battery. This includes GPS, Bluetooth, NFC and Wi-Fi. Or, in a pinch, turn off all radios, including cellular connectivity, by selecting the "airplane mode" – such as when you board a plane.
Turn off push notifications
If you can, turn off "push" services or reduce the frequency in which you ask your smartphone to receive new information -- such as incoming email messages -- as it needs to "ping" a server to send you the updated data each time. Instead, choose to pull down messages when you need to.
Wi-Fi better than cellular
If you'd like to access online content, use Wi-Fi instead of cellular connectivity, if possible. This will require you to join a wireless network at home or at the office, or when you're in a public hotspot, such as a café, hotel lobby or airport lounge. Wi-Fi has been proven to be less taxing on your battery than using 3G/4G service.
Remember to lock it
Always lock your smartphone when you aren't using it as you'll still be able to receive calls and texts, but you aren't accidentally turning on the phone when it's in your pocket or purse (because you hit a button or screen). After all, there's nothing more embarrassing than calling someone by accident -- especially when it's 2am.
Applications matter
The battery will drain faster if you're using the phone for tasks that are more demanding on the system's resources -- such as watching video or playing multiplayer games -- than less taxing tasks, such as typing notes or reading an electronic book. Multitasking, such as listening to music while surfing the web, can also contribute to faster battery drain.
Make sure the app is closed
Be sure to properly close apps when you're not using it as they still might be running in the background and thus, using up power (and possibly data). With iPhone, for example, double-tap the Home button and you’ll see open apps at the bottom of the screen.
Room temperature is best
If you can help it, don't keep your phone in hot or cold temperatures, such as leaving it on your car's dashboard on a sweltering summer day or frigid winter night – as both could prematurely drain your battery. Ideally, smartphones work best from, say, 32 degrees to 95 degrees Fahrenheit.
Software updates
Be sure you download the latest software updates (sometimes referred to as "firmware") as smartphone engineers are always trying out new ways to improve power management. This can be performed when the smartphone is attached to a computer via USB cable or over a Wi-Fi connection.
Extra battery
Many phones have fitted battery packs to extend battery life -- doubling it, in most cases -- and they often serve as added protection, if banged around. Or you can carry around portable those lithium-ion battery boosts that plug into your smartphone via USB cable, if needed. Also, remember lithium-based batteries work best by keeping the electrons in it moving often, therefore try to charge up your smartphone and letting it run down completely at least once a month (often called a "full charge" cycle).

Read more...

Lorem Ipsum

Our Blogger Templates

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP