.:SELAMAT DATANG.:

Click Me~
"Selamat Datang ke Blog Tumpang Lalu "

Model Masjid Sultan Abu Bakar Dipasang Di Legoland

Khamis, 31 Mei 2012


Masjid Sultan Abu Bakar ialah antara masjid yang tercantik di Malaysia. Ianya dibina pada tahun 1892 dan siap sepenuhnya pada tahun 1900. Ianya dibina oleh Sultan Ibrahim ibni Sultan Abu Bakar dan mempunyai rekaan yang berlainan dari masjid yang terbina sebelumnya. Pengaruh kolonial England dapat dilihat pada rekaan masjid dengan menara masjid dibina seakan menara jam era Victorian. Ianya direka oleh Tuan Haji Muhammad Arif bin Punak. Masjid ini adalah antara monumen yang pasti anda lihat apabila pergi ke Johor Bahru. Too bad masjid ini juga dikenali sebagai masjid Mawi kawhwin dikalangan peminat muzik tanah air.

Dibawah ialah model masjid ini yang diletakkan di LEGOLAND Johor. Awesome! Masjid Sultan Abu Bakar adalah salah satu mercu tanda Johor yang diabadikan dalam versi miniatur di Legoland. Terdapat hampir 100 mercu tanda terkenal dari Malaysia dan seluruh dunia akan diletakkan di Legoland apabila ia siap kelak. Tahukah anda setiap satu model harganya boleh mencecah RM100 000 dan memerlukan ratusan jam untuk dibina. Cool beans!

Gambar ehsan saudara @Hazrey dan jika anda mahukan laporan lebih terperinci nantikan kemunculan segmen LEGOLAND di Majalah Tiga tidak berapa lama lagi. Boleh tengok sneak peak pembinaan taman tema termahsyur dunia ini. Yeah!






0 komen:

Lorem Ipsum

Our Blogger Templates

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP