.:SELAMAT DATANG.:

Click Me~
"Selamat Datang ke Blog Tumpang Lalu "

10 Senjata Terbaik Di Dunia

Ahad, 26 Februari 2012



1. AK-47
Type: Semi or Fully Automatic Assault Rifle
Country of Origin: Soviet Union
Caliber: 7.62 x 39 mm (.30 inch)
Cartridge Capacity: 30 rounds
Muzzle Velocity: 2,329 feet per second
Rate of Fire: 600 rounds per minute

Dengan produksi lebih dari 75 juta di seluruh dunia, AK-47 (a.k.a., “Kalashnikov”) adalah senjata api legenda yang mungkin memberi kerosakan paling hebat daripada seluruh senjata api apapun. Dibuat dengan design yang sama dengan StG.44, AK-47 diisi dengan peluru 7.62 mm dan dibuat dari bahagian yang dirakit. AK-47 tidak hanya mudah diproduksi dan murah, tetapi juga mudah diselenggara dan “kebal” terhadap persekitaran yang biasanya akan merosakkan senjata lain. Akurasinya tidak terlalu bagus, tapi AK-47 menggantikannya dengan kemampuannya melepaskan serangan memautkan.


Klik Di Sini Untuk Zoom Gambar





2. M16
Type: Semi or Fully Automatic Assault Rifle
Country of Origin: United States
Caliber: 5.56 x 45 mm (.223 inch)
Cartridge Capacity: 20-30 rounds
Muzzle Velocity: Approximately 3,281 feet per second
Rate of Fire: 700-950 rounds per minute

Walaupun memerlukan waktu mengatasi masalah kesesakan senapang sewaktu latihan bertempur di awal 1960, M16 membuktikan kehandalannya lewat ketepatan, pengendalian, masa digunakan, serta keberkesanan dalam perang.
Senjata M16 memuaskan petinggi tentera AS untuk mengembangkan raifal tempur yang ringan untuk menggantikan M1 dan M14. Ciri inovasi meliputi bahan campuran plastik dan logam ringan, sistem reload (mengisi semula peluru) yang mudah dan penggunaan peluru berkaliber 5.56mm.

Klik Di Sini Untuk Zoom Gambar


Klik Di Sini Untuk Zoom Gambar



3. LEE-ENFIELD SMLE
Type: Bolt-Action Rifle
Country of Origin: United Kingdom
Caliber: 7.7 x 56 mm (.30 inch)
Cartridge Capacity: 10 rounds
Muzzle Velocity: approximately 2,438 feet per second
Rate of Fire: 15-20 rounds per minute


Klik Di Sini Untuk Zoom Gambar

Senapang standard infantri Inggeris dari Perang Dunia I hingga krisis Suez, Lee-EnfieldSMLE (baca: "smelly") membina reputasinya dari ketepatan, kebolehpercayaan, serta jumlah tembakan per minit yang fenomenal. Magasinnya membawa 10 peluru, jumlahterbanyak dari senapang apapun di 50 tahun awal abad ke-20.
Bolt actionnya terkokangsaat menutup, dan kepala larasnya mencegah debu dan lumpur masuk ke dalamsenapang. Di tangan tentera yang terlatih dengan baik, Lee-Enfield boleh melakukan apa yang disebut "mad minute," iaitu, 30 peluru menembak target pada jarak 200 meter dalam satu minit. Jumlah tembakan yang menandingi senapang semi automatik moden.


4. M1 GARAND
Type: Semiautomatic
Rifle Country of Origin: United States
Caliber: 7.62 x 63 mm (.30-06 inch)
Cartridge Capacity: 8 rounds
Muzzle Velocity: Approximately 2,838 feet per second
Rate of Fire: 30 rounds per minute

Diterima oleh angkatan bersenjata AS pada tahun 1936,M1garand terbukti menjadi senapang yang tertangguh 5 tahun kemudian.Jeneral Patton mengatakan diakhir PerangDunia IIM1garandadalah peralatan perang yang paling hebat yang pernah diciptakan.Walaupun terdapat sedikit cacat,tidak diragukan lagi M1garand adalahsenjata separa automatik pertama yang berjaya dan ketepatan M1garandmendominasimedanperang.Lebih dari6jutasenapangdibuat padamasa itudan dihentikan masa tugasnya di akhir1960.




Klik Di Sini Untuk Zoom Gambar




5. FN FAL
Type: Semi or Fully Automatic Rifle
Country of Origin: Belgium
Caliber: 7.62 x 51 mm (.30 inch)
Cartridge Capacity: 20 rounds
Muzzle Velocity: Approximately 2,700 feet per second
Rate of Fire: 650-700 rounds per minute


Terinspirasi oleh StG.44 ,Kilang senjata Belgium, Fabrique Nationale (FN) membangunkan FAL yang pelurunya sama dengan StG.44. Namun ketika NATO mengeluarkan keperluan peluru standard 7.62mm,FN merombak desaignnya dan membuat senapang yang boleh diisi banyak peluru dan kuat. FNFALdengan segera menjadi senjata klasik selama perang dingin, digunakan oleh 50 negara biarpun FALsusah ditembak apabila menggunakan mode full auto.Senapang ini memberikan perkhidmatan bagus pada tentera Australia pada perang Vietnam, pada tentera Israel selama perang 6 hari dan digunakan oleh Inggeris dan Argentina pada perang Falklands.

Klik Di Sini Untuk Zoom Gambar



6. MAUSER K98k CARBINE
Type: Bolt-Action Rifle
Country of Origin: Germany
Caliber: 7.92 x 57 mm (.30 inch)
Cartridge Capacity: 5 rounds
Muzzle Velocity: approximately 2,822 feet per second
Rate of Fire: 10-15 rounds per minute


Pertama kali dihasilkan pada akhir abad ke-19,Mauser 98 adalah gabungan sempurna dari inovasi senapang yang berlangsung di akhirabad ke-19: serbuk mesiu tanpa asap,boleh diisi dengan magasin,dan terutama, ciri'boltaction' dimana menjadi dasar senapang memburu pada zaman sekarang.
Model asalnya digunakan selama perang dunia 1 dan menghasilkan kesan yang besar,tetapi ketikaJerman mulaimempersenjataisemula pada tahun1930-an,senapang98mendapatupgrade yang membuat lebih ringan dan lebih mudah dibidik.Walaupun tidak dapat dielakkan bahawa senjata ini dikalahkan oleh senapang automatik, senapangini berlangsung sebagai senjata terbaik sepanjang masa....

Klik Di Sini Untuk Zoom Gambar




7. STEYR AUG
Type: Semi or Fully Automatic Bull-Pup Assault Rifle
Country of Origin: Austria
Caliber: 5.56 x 45 mm (.22 inch)
Cartridge Capacity: 30 and 42 rounds
Muzzle Velocity: Approximately 3,084 feet per second
Rate of Fire: 650 rounds per minute

Mencari senjata yang lebih mirip difilem - filem sains fiksyen, "cacat" yang paling serius dari SteyrAUG adalah dalam bentuk yang menakutkan pembeli berpotensi setalah dikenalkan tahun 1977.
Dalam konfigurasi "Bull-pup" yang radikalini, hampir semua sistemnya berada di belakang pelatuk,dan hasilnya adalah senjata yang ringkasdan mudah digunakan...

Klik Di Sini Untuk Zoom Gambar



8. 1903 SPRINGFIELD

Klik Di Sini Untuk Zoom Gambar


Type: Bolt-Action Rifle
Country of Origin: United States
Caliber: 7.62 x 63 mm (.30-06 inch)
Cartridge Capacity: 5 rounds
Muzzle Velocity: Approximately 2,700 feet per second
Rate of Fire: 10 rounds per minute

Prestasi buruk pada senjata Norway krag - Jorgensen yang dipakai tentera AS pada perang Amerika-Sepanyol para perancang senjata mencari lagi senjata standard infantri.
Mereka "meminjam" senapang Jerman, 7mm Mauser, menambah sedikitpengubahsuaian, dan mencipta senapang yang bermagasin, yang secara fenomenalmenambah ketepatan.
1903 dengan cepat mendapat reputasi sebagai senjata api yang tepat dan kuat - pada perang di hutan Belleau pada tahun 1918,
Marinir AS bersenjatakan 1903 springfield memotong serangan balasan musuh dari jarak 700-800yards. Senapang ini terus digunakan pada Perang dunia II, perang Korea, bahkan sebagai senapang sniper pada perang Vietnam.


9. STURMGEWEHR 44/STG 44
Type: Semi or Fully Automatic Assault Rifle
Country of Origin: Germany
Caliber: 7.92 x 33 mm
Cartridge Capacity: 30 rounds
Muzzle Velocity: Approximately 2,133 feet per second
Rate of Fire: 500 rounds per minute

Klik Di Sini Untuk Zoom Gambar


Jerman sudah lama tidak berperang dengan Rusia ketika menjadi jelas bahawa pasukan infantri Jerman bersenjatakan bolt action Mausers tidak mendapat kedudukan baik dalam pertempuran melawan senjata automatik Rusia. Sebagai jawapannya, para pemaju senjata
Jerman datang dengan senjata baru yang revolusioner, yang disebut "senapang serbu / assault rifle (terjemahan langsung dari kata Sturmgewehr).
Kunci kejayaan senjata ini terletak pada peluru 7.92 mm yg membolehkan tembakan automatikdan berkesan. Para tentera juga boleh membawa lebih banyak peluru. Biarpun kehadirannya sudah terlambat untuk membalikkan keadaan Jerman yang sudah kalah,tetapi senjata ini adalah inovasi baru pada zamannya.


10. M14
Type: Semi or Fully Automatic Rifle
Caliber: 7.62 x 51 mm (.30 inch)
Muzzle Velocity: Approximately 2,799 feet per second
Rate of Fire: 700-750 rounds per minute



Di akhir Perang Dunia II, dengan pleton infantri Amerika membawa 4 senjata berbeza-dan juga 4 jenis peluru berbeza-.Angkatan bersenjata AS memutuskan mengembangkan sebuah senjata yang boleh melakukan banyak tugas. Hasilnya adalah M14.
Pertama kalidigunakan pada tahun 1957, senjata baru yang tepat ini mempunyai stopping power yang bagus dengan peluru standard NATO 7.62mm. digunakan secara besar-besaran di Vietnam, para tentera menyukai kekuatan dan ketepatan tetapi bermasalah dengan berat senjata dan peluru. Tidak lama, senjata ini digantikan dengan M16 yang lebih ringan. Tetapi beberapa garis depan tetap memakainya, terutama untuk sniper rifle.

0 komen:

Lorem Ipsum

Our Blogger Templates

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP