.:SELAMAT DATANG.:

Click Me~
"Selamat Datang ke Blog Tumpang Lalu "

masalah Facebook lambat...

Jumaat, 18 Mac 2011

Salah satu masalah yang dihadapi oleh para pengguna Facebook tempatan sejak kejadian tsunami dan gempa bumi baru-baru ini adalah masalah load yang mengambil sedikit lama berbanding kebiasaannya. Ini berlaku adalah kerana salah satu pelayan Facebook yang terletak di Hong Kong mengalami masalah sukar diakses disebabkan oleh masalah kabel.

Walaubagaimanapun, untuk sementara waktu ini, para pengguna boleh mengatasi perkara ini dengan menukarkannya kepada pelayan tempatan, dan menikmati semula kelajuan Facebook seperti sebelumnya (malah lebih pantas lagi).

Bagi pengguna Windows, anda boleh mengubahnya dengan berbuat:

  • Pergi ke direktori C:\Windows\System32\drivers\etc\ (huruf awalan adalah mengikut direktori sistem operasi Windows anda dipasang).
  • Buka fail HOSTS menggunakan aplikasi Notepad.
    Resigzed ImageKlik Di Sini Untuk Zoom
  • Tambah perkara berikut pada penghujung fail tersebut : 203.106.85.66 www.facebook.com
    Resigzed ImageKlik Di Sini Untuk Zoom
  • Klik “Save” dan layari laman Facebook dengan kelajuan yang lebih pantas berbanding sebelumnya.

OR
  • Open Run dialog box ( Start > Run ), Type in "notepad %windir%\system32\drivers\etc\hosts" without the quotes and notepad will pop up.
  • Next add the below line into it: 203.106.85.66 www.facebook.com
  • Klik “Save” dan layari laman Facebook dengan kelajuan yang lebih pantas berbanding sebelumnya.

Anda boleh membandingkan kelajuan sebelum dan selepas pengubahan server dengan melakukan ujian ping ringkas melalui command-prompt anda.

Kalau XP, save file tue kat memana, save dengan nama Hosts jer tanpa extension. Pastu cut and paste kat folder tu, replace fail lama.
ataupun tekan ctrl+s..lepas tu pangkah je notepad tu.

utk pengguna win7, nk run notepad as administrator tuh, cube tengok cara yg Microsoft bgthu
atau boleh buat mcam ni --> savekan tuh save file tue kat memana, save dengan nama Hosts jer tanpa extension. Pastue cut and paste kat folder tue, replace fail lama. Bagi mengelakkan sbarang kesulitan pd mse akan dtg, anda bleh la copy dlu file hosts yg asal tuh..
(klau x nk copy pon x pe..)

Bagi yang menghadapi masalah untuk “Save”, boleh memuat-turun fail berikut, dan mengantikannya dengan fail asal di folder tersebut. Pastikan anda membuat salinan fail tersebut terlebih dahulu untuk mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku.
Fail Hosts (Right-Klik Save As)

Kredit Amanz

0 komen:

Lorem Ipsum

Our Blogger Templates

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP