.:SELAMAT DATANG.:

Click Me~
"Selamat Datang ke Blog Tumpang Lalu "

Projek Mega Terkini Arab Saudi KAEC

Sabtu, 12 Februari 2011

Projek Mega Terkini Arab Saudi KAEC

Photobucket
King Abdullah Economic City merupakan projek mega terbesar yang ada buat masa ini sedang dibangunkan di Arab Saudi. Dengan jumlah keluasan sebesar 173 Km, luas tersebut sama dengan tiga kali luasnya kota Manhattan New York. Bandar ini terletak di sepanjang pantai Laut Merah, sekitar 100 km utara Jeddah dan lebih kurang satu jam dari kota suci Mekah dan Madinah dengan menaiki kereta dan satu jam perjalanan dari seluruh kota-kota Timur Tengah dengan menaiki kapal terbang. Kos projek KAEC ini ialah sebesar $27 Billion Dollar.

Dengan adanya projek ini diharapkan akan menciptakan satu juta pekerjaan kepada penduduk muda di negara tersebut, di mana 40% dari populasi penduduk disana berada di bawah 15 tahun, dan berfungsi juga sebagai menarik pelabur asing. Kawasan ini juga akan menyediakan rumah kepada 2 juta penduduk
Projek KAEC ini mula dibangunkan pada tahun 2008 dan dijangka siap pada tahun 2025. Ini bermakna projek ini berjalan selama hampir 20 tahun.
Fasilitator utama projek ini adalah SAGIA (Saudi Arabian General Investment Authority) salah satu perniagaan terbesar di dunia di bidang real estate.
KAEC mengandungi enam komponen utama di dalamnya iaitu zon industri, zon pendidikan, pelabuhan, central business distric, residental area, dan sea resort.
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Pelabuhan ini akan dilengkapkan untuk menerima kapal terbesar di dunia.Komponen penting di pelabuhan ini akan menjadi terminal penerimaan haji dengan menampung kapasiti sehingga 300,000 jemaah untuk melakukan perjalanan mereka ke Mekah dan Madinah.
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Antara bangunan yang sedang dalam pembinaan.
Video King Abdullah Economic City (KAEC)

:

0 komen:

Lorem Ipsum

Our Blogger Templates

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP